Egbert

De geschiedenis laat sporen na. Volgens de Italiaanse cultuurhistoricus Carlo Ginzburg bestaan er 'geprivilegieerde zones – aanwijzingen, verklikkers – die de sleutel zijn tot het ontcijferen van die werkelijkheid.' (Ginzburg, 'Sporen', 1979).

Aan veel van mijn werk hangt een verhaal of document dat in de officiële geschiedschrijving buiten beeld blijft. Zo wandel ik met een militaire kaart uit 1945 door het hart van Duitsland. Of ik neem een stapel afgedankte foto’s van een anonieme Indië-soldaat als uitgangspunt voor mijn versie van een schuldig landschap. Landschap en herinnering staan via omwegen centraal.

Ik werk bij voorkeur thematisch in een gemengde techniek van grafiet, houtskool, inkt en acryl.

Tjibbe Hooghiemstra
'Egbert Jan was natuurlijk al een zeer begenadigd tekenaar. Zijn tekenhand is zowel zoekend als trefzeker. Hij heeft een manier gevonden om zijn tekeningen te laten spreken. Ging dit voordien nog voornamelijk door middel van een titel, nu valt beeld en titel samen. Er is verdieping ontstaan door middel van collage en materiaalgebruik. Er is geen woord meer nodig om de kracht van het beeld te voelen.'

Nirdosh Petra van Heesbeen
'Zijn werk raakt me door de eenvoud van de opstelling maar ook omdat er een onderkoelde agressie, angst en dreiging voelbaar is. Op de foto's kun je die emoties nog raden omdat je de context kent. Toch is in deze knappe tekeningen deze emotie ook voelbaar en dat maakt het werk zo overtuigend.'

Peter Hiemstra
'Wat hij nu laat zien knettert erover, sterk beeld, mooi uitgevoerd'.